Umberto Lenzis The Man from Deep River er den første spillefilmen som kombinerer to av de klassiske italienske Mondofilm-elementene fra 60-tallet; brutalitet ovenfor dyr og interessen for primitive stammers ritualer og kultur - noe som ble malen for senere kannibalfilmer. Men dette er en kannibalfilm med handling - knabbet fra den ikke ukjente "A Man Called Horse" fra 1970. En fotograf er på oppdrag i Bangkok. Etter aa ha drept en fyr i selvforsvar må han tutle avgårde inn i jungelen. Der blir han tatt til fange av de innfødte. Dette er ikke sa blodig som Lenzis senere filmer (Eaten Alive fra 1980 og Cannibal Ferox fra 1981) og det er vel ritualene som er det mest bizarre her. Kun en enslig kannibalscene blir vi servert. Den er til gjengjeld ganske heftig.(Den samme scenen brukes snodig nok ogsaa i Eaten Alive). Ellers er dette kultfilm på det jevne. Middelmaadig spilt og med de obligatoriske doser med dyredrap, tortur og voldtekt. Akkurat godkjent får vi konstatere mens vi henter pizzaen ut av ovnen. Karakter 3/6
Umberto Lenzis The Man from Deep River is the first feature film that combines two of the classic Italian Mondo elements from the 60s ; animal cruelty and bizarre interest in primitive tribe rituals - the template for later cannibal movies. But this is a cannibal film with a plot - stolen from A Man Called Horse (1970.) A photographer is on assignment in Bangkok. After killing a guy in self-defense, he escapes into the jungle. There he is captured by a tribe of natives. This is not as bloody as Lenzis later movies (eaten alive from 1980, and Cannibal Ferox from 1981) and it is the rituals that are the most bizarre here. Only a single cannibal scene! (The same scene is also used in eaten Alive) + the obligatory doses of animal killings, torture and rape. Mediocre all the way, but still interesting. More of a adventure film this really. Rating 3/6