mandag 3. januar 2011

Mountain of the Cannibal God anmeldelse

Sergio Martinos bidrag til den italienske kannibalfilmen er sjangertro, men tidvis underholdende - og kunne nesten passert som ren lav-budsjetts jungel/eventyr-film. Susan Stevenson (Andress) og hennes bror er paa leting etter hennes mann, en saann derre antropolog/eventyrer-kis, som forsvant mens han lette etter det hellige fjellet Ra Ra Me - som visstnok ligger paa en oy midt i tjukkeste Ny Guinea. En professor (Keach) bistaar ekspedisjonen. Hvordan selveste Ursula "Honey Ryder" Andress og Stacy "Mike Hammer" Keach havnet i en italiensk "video-nasty" klassiker som dette vet vel bare (kannibal) gudene. Jevnt og trutt kommer de obligatoriske dosene med brutalitet mot dyr - her ligger og (korrekt) den storste kritikken mot denne type filmer. (Flere av disse scenene er kopiert inn i Umberto Lenzis Eaten Alive fra 1980). Først mot slutten av filmen blir det virkelig spenning - og stygt og ekkelt. Da tar det til gjengjeld helt fullstendig av - spesielt i den usensurerte versjonen jeg har ( som også inneholder bizarre scener som aldri skulle vaere med). Sære ritualer, masseorgier, kastrering og bestialiteter er hard kost selv for oss rutinerte. Plottet skurrer litt her og der, og noen av karakterene er endimensjonale og mindre troverdige i all sin naivitet. Greit nok. Når vi ser Andress innsmurt i skitt mot slutten av filmen er det rart å tenke på at hun er tidenes Bond-pike og spilte mot selveste Elvis i "Fun in Acapulco". Dette ser alt annet enn morsomt ut. Dette er utvilsomt en av filmhistoriens rareste castinger.Karakter 3/6