Mannskapet på lasteskipet Nostromo våkner opp og finner ut at skipets datamaskin, Mother, har endret kursen for å sjekke ut et "nødsignal" fra en fremmed planet". På den ukjente planeten finner de et romskip og en ublid overaskelse. Når lasterommet undersøkes oppdages det en lang rekke av egg. Et av eggene åpner seg og en parasittlignende skapning fester seg på ansiktet til Kane, spilt av John Hurt. Dette er tidenes beste skrekkfilm og tidenes beste filmmonster. Den berømte pop-out scenen er sjokkerende, ja, forfriskende ekkel; den ultimate monster-presentasjonen. Kult at besetningen har velutviklede personligheter og bakgrunn og ser ut som "vanlige" folk. Og Harry Dean Stanton er tidenes "truckdriver" in space. Her er det ingen trange trikoter med store beltespenner eller fancy Star Wars-våpen. I det hele tatt lite av det vanlige sci-fi tullet. Således blir deres forsvarskamp ekte, og vi føler med dem. Dette er nyskapende, klaustrofobisk og vanvittig skummelt med mange deilige kveppescener. H.R Gigers design skaper en kjølig organisk, erotisk og ja, gotisk stemning. Kontrasten mellom de opplyste oppholdsrommene og skipets lasterom er enorm. De mørke lasterommene virker like uendelige som verdensrommet som omgir dem.
Aliens utseende og livsyklus, eggene og facehuggern, har naturligvis sine seksuelle overtoner. Vi siterer Wikipedia:
Critics have also analyzed Alien's sexual overtones. Adrian Mackinder compares the facehugger's attack on Kane to a male rape and the chestburster scene to a form of violent birth, noting that the Alien's phallic head and method of killing the crew members add to the sexual imagery. Dan O'Bannon has argued that the scene is a metaphor for the male fear of penetration, and that the "oral invasion" of Kane by the facehugger functions as "payback" for the many horror films in which sexually vulnerable women are attacked by male monsters. McIntee claims that "Alien is a rape movie as much as Straw Dogs (1971) or I Spit on Your Grave (1978), or The Accused (1988). On one level it's about an intriguing alien threat. On one level it's about parasitism and disease. And on the level that was most important to the writers and director, it's about sex, and reproduction by non-consensual means. And it's about this happening to a man. He notes how the film plays on men's fear and misunderstanding of pregnancy and childbirth, while also giving women a glimpse into these fears. Film analyst Lina Badley has written that the Alien's design, with strong Freudian sexual undertones, multiple phallic symbols, and overall feminine figure, provides an androgynous image conforming to archetypal mappings and imageries in horror films that often redraw gender lines.
I don't like monster movies, sa Dean Stanton da han ble castet. Me neither, but I think I can make something out of this one, sa regissør Ridley Scott:
I've never liked horror films before, because in the end it's always been a man in a rubber suit. Well, there's one way to deal with that. The most important thing in a film of this type is not what you see, but the effect of what you think you saw
Resten av castingen var forøvrig like vellykket, og Sigourney Weavers karriere som actionhelten Ripley starter her. Stor takk til H. R. Giger for monster og øvrig design. Uten ham kunne ikke dette blitt så bra.
Det finnes en Director's Cut-versjon som faktisk er kortere enn orginalen. Det var opprinnelig planlagt en langversjon, men Scott nektet å putte for mange slettede scener tilbake inn i filmen. De ble jo i sin tid klippet bort av en grunn, ikke minst pga. tempo - og for å skjule hele Alien til sluttscenen. (Scott mener rett og slett at det er orginalen som er The Directors Cut.) De fleste av disse bortklippede scenene er selvsagt bonusmateriale på DVDen. (Du har vel 9 DVD Alien Quadrilogy boxen?) Men merkelig nok er ikke langversjonen av dødsscenen til Lambert med der. Men her er den, pluss noen slettede scener til som er fine og dritskumle. (Se YouTube klippene). Slenger med den berømte chest burst scenen og, i forlenget versjon.
En siste, oppklarende Alien film er for tiden i preproduksjon med Ridley Scott tilbake i regissørstolen. Denne filmens handling er lagt til tiden før Alien. Et lite hint av handlingen får vi muligens når Scott teoriserer rundt den episke Space-Jockey-scenen tidlig i Alien. Her fra Wikipedia igjen:
The origin of the jockey creature was not explored in the film, but Scott later theorized that it might have been the ship's pilot, and that the ship might have been a weapons carrier capable of dropping Alien eggs onto a planet so that the Aliens could use the local lifeforms as hosts.
Karakter 6/6.
Trivia: Inni monsteret finner vi den afrikanske studenten Bolaji Badejo, som var 2.18 meter høy.
Wikipedia link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alien_%28film%29#Sexual_imagery
HR Gigers hjemmeside:
http://www.hrgiger.com/frame.htm
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar